Kamis, 30 Januari 2014

DZikir: Dari Quran dan Hadith

QURAN


dan ingatlah kepada Tuhanmu (dengan berzikir) banyak-banyak, dan bertasbihlah memuji Allah (dengan mengerjakan solat), pada waktu malam dan pada waktu pagi". (Quran, Ali-Imran, 3:41)

Tidak ada satu makhluk pun kecuali mensucikan dan memuji-Nya. Akan tetapi, kalian tidak memahami tasbih mereka. (Quran; Al-Isra, 17: 44)

Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. (Quran; surah Al-Ahzab, 33:41)

HADITH 

Apabila kamu melewati taman-taman syurga makan dan minumlah sampai kenyang. Para sahabat lalu bertanya, "Apa yang dimaksud taman-taman syurga itu, ya Rasulullah?" Beliau menjawab, "Kelompok zikir (kelompok orang yang berzikir atau majlis taklim)." (HR. Tirmidzi dan Ahmad)

Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa membaca "SubhanALLAHi wabihamdih" 100x setiap hari nya maka berjatuhan dosa-dosa nya walau sebanyak buih di lautan." [Shahih Bukhari]

Dua kalimat ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan dan disukai oleh (Allah) Arrohman, iaitu kalimat: "Subhanallah wabihamdihi, subhanallahil 'Adzhim" (Maha suci Allah dan segala puji bagi-Nya, Maha suci Allah yang Maha Agung). [HR. Bukhari]

Rasulullah s.a.w. bersabda: ”Aku dianjurkan membaca subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar, lebih disukai dari apa-apa yang matahari terbit di atasnya” (H.R. Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiada amal perbuatan anak Adam yg lebih menyelamatkannya dari azab Allah daripada zikrullah." [HR. Ahmad]

Rasulullah SAW bersabda : “Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan”. (Hadis Riwayat Tabrani) 

Rasulullah menyebut-nyebut Allah setiap waktu (saat). - [HR. Muslim]

"Bila malaikat Allah dapati majlis zikir, ia duduk bersama, kelilingi dengan sayapnya hingga menutupi sampai ke langit." --- Rasulullah s.a.w (HR Muslim)

Biarlah setiap kamu mempunyai hati yang mengenang budi, lidah yang setiasa berzikir, dan seorang isteri yang beriman dan beramal soleh untuk membantu kamu menyiapkan diri untuk hari akhirat. - (Riwayat Abn Majah) 

Yang pertama kali dipanggil untuk masuk syurga ialah orang-orang yang selalu bertahmid kepada Allah baik pada saat senang maupun susah. (HR Ath-Thabrani)

Rasulullah saw. pernah bersabda, "Sanggupkah kalian mengerjakan seribu kebajikan setiap hari ?" Maka bertanya salah seorang, "Bagaimana caranya kami mengerjakan seribu kebajikan setiap hari itu ?" Baginda menjawab, "Bacalah tasbih (menyebut Subhanallah) seratus kali, nescaya Allah Taala mencatat bagi kamu seribu kebajikan atau dihapus daripadanya seribu kesalahan." (HR. Muslim) 

Sabda Nabi s.aw: Seseorang yg membaca tasbih 100 kali itu dituliskan baginya 1000 kebaikan atau dihapuskan baginya seribu dosa." (HR.Muslim)

"Perbezaan orang yang berzikir kepada Robbnya dan yang tidak, seumpama orang hidup dan orang mati." (HR. Bukhari & Muslim)
---


0 komentar:

Posting Komentar